Wat is de waarde van monitoring oplossing in het Oskamera contract?

Graag hoor ik de mening van de community over het volgende: Wat is de waarde (in Euros) van de monitoringsoplossing in het Oskamera contract?

In januari 2013 heb ik mijn zonne-energie oplossing (10 panelen, Mastervolt 3200 en Plugwise monitoring) opgeleverd gekregen.

Sinds juni 2014 werkt de Plugwise monitoring niet meer. Plugwise heeft geen oplossing en Oskamera heeft niets van zich laten horen. Eigenhuis lukt het ook niet Oskamera/Plugwise met een werkende oplossing te laten komen.

Ten einde raad heb ik zelf maar een oplossing gekocht. Ik wil immers weten wat de zonnepanelen doen. De Plugwise spullen heb ik uit mijn installatie verwijderd.

Ondanks de 10 jaar garantie waarvan gezegd werd dat ik 10 jaar volledig ontzorgt zouden zijn, is Oskamera/Plugwise na anderhalf jaar al  niet in staat een relatief simpel monitoringsplobleem op te lossen. 

Oskamera heeft vorige week eindelijk van zich laten horen en gezegd dat ze de helft van de door mijn gemaakte kosten wil vergoeden (€ 45 van € 90). En o ja, dat een deel van de garantie vervalt omdat ik aan de elektrische installatie heb zitten te werken.

De andere € 45 van mijn kosten zou in dit voorstel door (onze) vereniging Eigenhuis betaald worden.

Ik heb geen goed gevoel bij dit voorstel van Oskamera en vroeg me af wat de ervaring van andere community leden is. En wat voor ervaring er verder is met de garantie van Oskamera is.

Wat is dus de waarde van een monitoringoplossing incl. de resterende 8 jaar garantie? € 90 is dan te weinig. 

Weergaven: 468

Opmerking

Je moet lid zijn van Energie Community om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van de community van Energie Community

Reactie van Zonvanger op 1 Februari 2015 op 21.44
Bij mij niet op de sticker, en op de voorbeeld/illustratie van de inlogpagina staat er ook geen..
Reactie van Janneke de Graaf op 1 Februari 2015 op 19.06

Oke ik ook maar achter die 6 cijfers staat nog een letter, die was ik vergeten.

Reactie van Zonvanger op 1 Februari 2015 op 17.26
Ik had beide ingevuld dus ook de 6 cijfers achter SSID:smile_
Reactie van Janneke de Graaf op 1 Februari 2015 op 16.42

Even mailtje naar Plugwise had ik ook last van. Ik was de letter van de SSID vergeten. (erg klein lettertje)

Reactie van Zonvanger op 1 Februari 2015 op 16.33

Bedankt W. Jonker voor de inlog url. Helaas kan ik daar met de gegevens op mijn stickertje niet inloggen. Er blijft de melding verschijnen dat de gebruikersnaam of wachtwoord onjuist is, terwijl die pertinent juist is ingevoerd.

Reactie van Janneke de Graaf op 1 Februari 2015 op 11.55

Ja, was mooier geweest wanneer we digitaal toegang tot de gegevens van de omvormer (SMA) zouden hebben maar helaas daarvoor waren we te vroeg. Het schijnt nu zo te zijn dat ze standaard met webconnect worden geleverd vanaf 1.10.2014.

Reactie van W. Jonker op 1 Februari 2015 op 11.35

vorige maand na enig aandringen mijnerzijds onderstaand bericht gekregen van Plugwise:

.....

Helaas bleek het niet mogelijk dit goed op te lossen in de huidige combinatie van de Stretch en de App.

Daarom hebben wij een zeer rigoureuze stap gezet om de historische data (tijdelijk) niet meer via de app aan te bieden.

De data is nu in te zien via de nieuwe web-app (internet pagina).

De nieuwe web-app kunt u openen door https://securedata.plugwise.net/webapp/#/login in een webbrowser in te voeren.

Om in te loggen voert u in de bovenste regel de ID (8-lettercode) van de Stretch in.

In het onderste regel de laatste 6 karakters van de SSID.

Beide staan op het stickertje op de Stretch en dienen met kleine letters ingevoerd te worden.

 Aan een oplossing voor het inzien van de data in de oorspronkelijke app wordt nog gewerkt.......

De informatie is daar redelijk goed uit te lezen..

De firma Oskomera heb ik overigens ook geïnformeerd, maar deze verwezen mij door naar Plugwise. en hebben verder ook geen reactie gegeven.

Mijn conclusie is tot nu toe dat de fa Oskomera meer in de categorie 'dozenschuivers" valt (snel en (vrij) goedkoop leveren; maar adequate ondersteuning daarna laat veel te wensen over), dan in een bedrijf met hart voor de zaak (en dus de klant.)

Het is jammer, maar helaas.....Ik had echt meer verwacht/gehoopt.

Reactie van Janneke de Graaf op 9 Januari 2015 op 13.45

Dank je wel beheerder.

Ik heb ondertussen bericht ontvangen van Plugwise dat de gegevens via hun site te benaderen zijn. Erg jammer dat dit niet direct al was gemeld.

Ook heb ik bericht ontvangen van Oskomera mbt wel of geen vergoeding voor het niet werken van Plugwise:

Dank voor uw e-mail. Oskomera heeft in uitzonderlijke gevallen een vergoeding aangeboden als de Plugwise monitoring niet functionerend kon worden opgeleverd omdat er door de huissituatie van de klant beperkingen zijn opgetreden. In uw geval zijn de voorwaarden aanwezig om een goed funcitonerend Plugwise monitoringsysteem te installeren en hier zijn wij ook in samenwerking met Plugwise zeer druk mee.

De helpdesk van Plugwise zal met u contact opnemen voor het verhelpen van de problemen.

Met vriendelijke groet,
Tim de Kaper  

Dan maar blijven hopen dat na bijna 2 jaar, wordt blijkbaar normaal gevonden, het systeem eindelijk naar behoren werkt.

Reactie van Community Beheerder op 8 Januari 2015 op 14.21

Beste Janneke, 

De community wordt zeker in de gaten gehouden en als er mensen zijn die onze hulp nodig hebben helpen wij die graag. Je kunt via een persoonlijk bericht even je gegevens achterlaten dan zorg ik dat er zo snel mogelijk contact met je wordt opgenomen om je probleem te bespreken, dan kunnen wij contact opnemen met Oskomera. 

Groet, 
Community Beheerder

Reactie van Janneke de Graaf op 5 Januari 2015 op 13.29

Dank je wel Jeroen, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Zal maar eens meer actie die kant op doen.

Het vreemde is dat ik inderdaad net als W. Jonker kan zien dat er wordt opgewekt maar verder niet. De ene keer kan ik in de overzichten, daar waar je de gegevens kunt verzenden, tot 23 december zien en dan de laatste paar dagen tot halverwege 2 januari. Bij de historie is hetzelfde aan de hand maar op verschillende momenten dus niet gelijk met het andere tabblad. Ik begrijp er helemaal niets meer van.

Wat is de reactie van VEH op al deze verhalen op deze community? Of wordt dat niet gelezen.

Recente activiteiten

Vereniging Eigen Huis posted a blog post

Recordopbrengst zonnepanelen door zomers weer

Door het goede weer van afgelopen weken produceren Nederlandse zonnepanelen meer energie dan ruim drie energiecentrales, aldus Eneco. Dit komt neer op zo’n 2.400 tot 2.500 megawattuur wat er dagelijks wordt opgewekt door zonnepanelen.Het hele artikel lees je…See More
15 uur geleden
Pjotter hmeer posted a blog post

Zon-uren en opbrengsten. eerst jammeren en dan dit..... Juni & zomer 2017.

Na een artikel over het voorjaar te hebben geschreven ofwel komkommeren kan ik het nu niet laten om over de maand juni iets te vertellen. Tja wat moet je vertellen over de maand juni "Gewoon een te gekke maand met allemaal records"Of er was weer eens een warmte record, of de meeste aantal zonne-uren deze maand etc etc. De kranten staan er weer vol mee hoe goed de panelen het wel niet doen. De dagen zijn het langst dus de maand juni moet één van de maanden worden waar iedereen de beste of één na…See More
Maandag
Pjotter hmeer heeft gereageerd op blogbijdrage Opgave van je "JAAR" opbrengsten - [week-27 / 2017] van Pjotter hmeer
"Harry & Cornelis,  Upload done groet."
Zaterdag
Paul heeft gereageerd op blogbijdrage Zon-uren en opbrengsten voorjaar 2017 Wat gaat het worden? van Pjotter hmeer
"Ha. Nu al meer opgewekt dan heel juni 2016. Dit wordt een topjaar :-)"
21 Jun

© 2017   Gemaakt door Vereniging Eigen Huis.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden