OPROEP: Vreemde zaken cq afhandelingen bij energieleveranciers. Ondersteund door VEH zie blog

Aan leden van de vereniging, 
In de afgelopen tijd werden door verschillende bloggers regelmatig informatie verstrekt dat hun energieleverancier niet de juiste afhandeling doet bij overstap of dat de jaarrekening niet juist ofwel informatie zeer onoverzichtelijk wordt weergegeven wanneer gebruik gemaakt wordt van zonnepanelen. Nadat er contact met de leverancier wordt gezocht en hierover vragen worden gesteld bij de betreffende servicesafdelingen komen er vreemde antwoorden en consumenten worden regelmatig nog van het kastje naar de muur gestuurd of veel weerstand ondervinden.

Ik stel deze blog nu op om uw ervaringen over bovenstaande onderwerpen opnieuw in het daglicht te plaatsen zodat er een duidelijk beeld kan worden gevormd en voor de toekomst hieraan iets gedaan kan worden, het is de bedoeling om in verweer te komen voor aldiegene die deze ervaring al eens hebben ondervonden. Welke akties hieruit voortvloeien kunnen we bepalen afhankelijk van de reakties.

Schrijf in het kort:

Naam blogger
Welke energieleverancier:
Periodejaar van tot maand
Slimme meter of ferrarismeter
Soort van klacht, bijv meterstanden of voorschotsbedragen
De oplossing die gegeven is of geen oplossing
Welk bedrag u denkt nog te vorderen van de energieleverancier in euro
Overstap gedaan door mee te doen bij VEH j/n

 
  

Weergaven: 770

Opmerking

Je moet lid zijn van Energie Community om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van de community van Energie Community

Reactie van AJS op 26 Augustus 2014 op 23.12

Een recente test van de consumentenbond. Resultaten van Electrabel zijn herkenbaar.

Reactie van Richard Simonis op 25 Augustus 2014 op 18.13
Dat is mooi Mike, heb je in ieder geval een reactie! Ik heb inmiddels een niet kloppende jaarnota binnen waarover ik gebeld heb en men direct de boel aangepast heeft ( zeggen ze ) en ik "wel een keer" een aanpassing van zal krijgen. Ze kunnen alleen niet zeggen wanneer.
Op mijn vragen die ik via de mail stel krijg ik zowieso geen antwoord! En mijn PB naar de community beheerder van dit blog heeft tot nu toe ook nog geen reactie opgeleverd. Ik wil van electrabel af, simpelweg omdat ze zich niet aan de afspraken houden. Daarmee vind ik dat ik boeteloos moet kunnen overstappen. @ community beheerder: 2,5 week wachten op een reactie vind ik ook te lang! Reageer tenminste dat een PB binnen is en stel een termijn van vervolgactiviteit.
Reactie van Mike op 25 Augustus 2014 op 12.02

Reactie wissen

 De dienstverlening van Electrabel (ben via VEH in 2012 via collectief overgestapt) vertoont de laatste tijd helaas ook weer haarscheurtjes. Ze zullen vast heel blij zijn met hun nieuwe klanteninformatie systeem. Het is te hopen dat het genie wat daarmee op de proppen kwam inmiddels de laan is uitgevlogen (en niet is vertrokken met een dikke bonus omdat zijn project suc6vol is afgerond... ;-(

Ik heb een slimme meter en krijg daarom om de maand een verbruiksoverzicht met de standen en een prognose van de kosten in die periode. Nu kreeg ik voor Maart/April ineens een ander dan mijn contracttarief op het overzicht. Navraag gedaan - gebeld en via mail en niets meer gehoord. Twee maanden later in het volgende verbruiksoverzicht Mei/Juni ineens piek- en dal tarieven (en beiden niet zoals mijn enkeltarief in het contract). Opnieuw een mail gestuurd "alweer een verkeer overzicht"...niets meer gehoord. Na de vakantie nog maar eens de twee eedere 'silent treatments' becritiseerd, en ja hoor: zowar een reactie.

"Sorry voor de vertraging, er zijn problemen en men is bezig met oplossing. Voor de goede orde nog even de tarieven: piek dit en dal dat...."

Ja, dan breekt mijn klomp - ik zeg altijd maar wie kan lezen heeft het voordeel. Maar dat heeft Electrabel kennelijk even niet. Nog eens geprobeerd uit te leggen dat mijn narvaag erover ging dat in GEEN piek en dal tarief heb, en dat ik me zorgen maak over de jaarafrekening die volgende maand opgemaakt moet gaan worden.

Uitzendbureaus die customer service officers leveren doen goede zaken, maar ik ben er niet gerust op. We zien wel wat de jaarnota voor verrassingen in petto zal blijken te hebben...

Reactie van Pjotter hmeer op 29 Juli 2014 op 18.48
1e punt was geen echt issue meer een verschil van administratief inzicht.
2e punt E-on niet mee in zee gegaan dus geen issue meer.

Wel bedankt voor jullie medewerking.
Reactie van Community Beheerder op 29 Juli 2014 op 16.09

Pjotter en Mike, 

Is jullie klacht inmiddels opgelost? Of kan ik jullie daar ook nog bij helpen? 
Ook voor jullie geldt dan: laat even je lidnr en/of postcode + huisnr. achter in een persoonlijk bericht aan mij dan zorg ik ervoor dat er iemand z.s.m. contact met jullie opneemt. 

Groet, 
Community Beheerder

Reactie van Community Beheerder op 29 Juli 2014 op 16.05

Beste Richard Simons,

Heeft Electrabel je probleem inmiddels opgelost of kunnen wij je nog ergens mee helpen? 
Zo ja, laat dan even je lidnr en/of postcode+huisnr achter (of stuur dit even in een persoonlijk bericht). 
Dan ga ik ervoor zorgen dat er zo snel mogelijk iemand contact met je opneemt om je te helpen. 

Groet, 
Community Beheerder

Reactie van Jeroen op 18 Juli 2014 op 15.15

Ach, ik zit ook bij Electrabel, en zie geen al te groot probleem.

Ik heb vanaf begin af aan mijn voorschotbedrag laten wijzigen naar 50,- per maand totaal voor gas + elektra, en zet daarnaast 120,- per maand op mijn spaarrekening zodat ik in 1 keer de jaarnota kan betalen als hij komt. Voordeel is dat niet Electrabel, maar ik zelf nog een klein voordeeltje heb aan spaarrente. Ik weet het, het is maar een habbekrats aan rente opbrengst, maar doe dit voor zoveel mogelijk leveranciers en doe het meerdere jaren, en dan hou je toch meer over dan wanneer je het niet zou doen.

En tja, De jaarrekening had er afgelopen februari al moeten zijn. Maar ach. Het geld staat lekker op mijn spaarrekening, en het eet geen brood. Sterker, het kan me hooguit een bescheiden rentebedragje opleveren, dus hoe langer het er blijft staan, hoe beter het in principe is.

Dit gezegd hebbende, heb ik wél geklaagd bij Electrabel, maar meer uit principe.

Want: kom je als klant aanzetten met een verhaal dat je wegens omstandigheden van administratieve aard niet in staat bent de faktuur op dat moment te betalen en wat meer tijd nodig hebt, dan krijg je aanmaningen, deurwaarders, en zo meer, want contract, afspraak en blablabla. Harde aanpak dus. Andersom verwacht Electrabel bij falen aan haar kant echter om eindeloos begrip voor de situatie, want het is overmacht of ze konden er niets aan doen etc, en blablabla. (gewoon slecht gemanaged project als je het mij vraagt, maar ok).

Het werkt in de wereld wat mij betreft twee kanten op - wil je veel begrip van je klant, dan zul je andersom ook veel begrip moeten hebben voor je klant als dáár eens iets niet helemaal goed gaat. En aangezien dat laatste niet het geval is, pas ik het gezegde "je doet zoals je ontmoet" toe, en ben ik ook wat harder + wil ik wel een compensatie voor het falen van Electrabel. Niet omdat ik het nodig heb, niet omdat ik nou zoveel schade zou lijden door hen, maar meer gewoon uit principe. Gewoon eigenlijk hun spel meespelen. 

Een leuk gebaar zou het al goed doen. Diverse andere bedrijven en instanties zijn hen voor gegaan: ABNAMRO stuurde me enkele jaren geleden een mooi boek toe als gebaar en onderkenning van hun fout. KPN gaf 2 jaar geleden een deel van het aankoopbedrag terug (bijna de helft) toen zij een fout maakten bij mijn bestelling. Dixons gaf een half jaar geleden nog 100,- euro terug vanuit Dixons zelf omdat zij abusievelijk een kortingsactie van Samsung nog op hun website hadden staan die eigenlijk al afgelopen was, terwijl ik wel vanwege die korting de bestelling plaatste van 2 Samsung Galaxy Note tablets. Moraal van het verhaal: maak je een fout, dan kost je dat wat - als het zo werkt voor bedrijven richting hun klant, dan is het andersom ook zo. En gaan bedrijven coulant met mij om, dan ga ik ook zo met hen om.

Electrabel heeft me trouwens intussen netjes teruggebeld over mijn klacht. Eerst kreeg ik zo'n prutser die geen cursus communicatie heeft gehad en slecht omging met het gesprek. Uiteraard aangegeven dat de klacht wat mij betreft met zijn uitleg (ofwel zijn poging goed te praten dat foutjes kunnen gebeuren etc) niet opgelost was. Twee weken later werd ik gebeld door een mevrouw die duidelijk wel kaas had gegeten van zaken. Ze stond me netjes te woord en gebruikte ook wat gesprekstechnieken. Jammer voor haar ken ik diezelfde technieken :-) dus heb ik gewoon op tafel gelegd hoe ik er tegenaan kijk. Open kaart. De mevrouw snapte helemaal wat ik bedoelde - ik heb gewoon precies gezegd wat ik hierboven ook aan heb gegeven. Electrabel stapelt fouten op elkaar, en hoewel het me strikt genomen geen bal kan schelen (en dat heb ik ook aangegeven) verwacht ik wel een compensatie van Electrabel alleen al omdat zij anderom ook de harde lijn zouden volgen. Zij begreep het en had er ook begrip voor, kon zelf geen beslissing nemen hierover, en zou dit voorleggen aan haar management. Prima. Ik wacht af. Krijg ik iets (al is het een leuk gebaar, het hoeft niet financieel te zijn) dan is iedereen blij. Zeggen ze nee, dan gebruik ik deze situatie als zij ooit een keer iets naar mij toe te klagen hebben, en laat ik tandjes zien, want zo gaan we toch niet met elkaar om?

Enne, @Richard: mijn advies zou zijn niet te storneren, want dan voldoe JIJ ineens niet aan je betalingsverplichting (beter geen fout met een andere fout vergelden, dat verzwakt jouw positie en je bereikt er niets mee). Hou de fout gewoon aan 'hun' kant. Tekenen zijn dat je écht wel uiteindelijk krijgt waar je recht op hebt, dus maak je in de tussentijd niet zo druk tot iets anders mocht blijken.

Over ontevredenheid: als ik het licht aan doe, gaat het licht gewoon aan. Als ik ga douchen, heb ik warm water. Zolang er me geen onrecht wordt aangedaan maak ik me er niet zo heel druk om.

Reactie van Richard Simonis op 16 Juli 2014 op 0.00
Invoering van een nieuw klantsysteem kaa volgens mij niet leiden tot een vetraging van een 1/2 jaar. Wat mij het meest irriteert is het uitblijven van schriftelijke reactie's. Ik heb mijn meterstanden uiteindelijk ongeveer 2 maanden geleden telefonisch door kunnen geven. Daarna werd er doodleuk gezegd dat de indafrekening "wel een keer kwam " . Vervolgens kreeg ik een e-mail ,omdat ik telefonisch contact heb gehad , met een klant tevredenheids onderzoek. Normaal ben ik niet voor dit soort onderzoeken maar deze dus wel ingevuld, niet echt positief overigens. De laatste vraag was of ik gebeld wilde worden door electrabel om mijn klacht nader toe te lichten. Uiteraard wilde ik dat maar nu moeten ze nog bellen. Ik heb ongeveer een maand geleden maar weer eens gemaild met de verwachting rente te gaan vergoeden op mijn teruggaaf en weer gevraagd om een reactie. Het blijft stil. Overigens ben ik niet de enige. Googelen op klanttevredenheid voor electrabel levert veel op. Helaas niet positief.
Reactie van Pjotter hmeer op 15 Juli 2014 op 23.27
Electrabel geeft informatie over hun problemen met het opmaken van hun jaarrekening.
Kan informatie bevatten om gerichte vragen te stellen door VEH.

http://www.electrabel.nl/klantenservice/problemen-oplossen.aspx
Reactie van AJS op 15 Juli 2014 op 22.53

@ Richard Simonis. Ik zit ook al 6 maanden op mijn jaarafrekening te wachten. Ik krijg ongeveer 75 euro over 2013 terug. Valt dus wel mee, maar ik heb mijn maandbedrag wel via "Mijn Electrabel" al met 25% verlaagd. Dit is netjes verwerkt en gaat al 3 maanden goed. Mijn buurman (ook met zonnepanelen) heeft een brief van Electrabel ontvangen dat de jaarafrekening nog zeker tot september 2014 wordt vertraagd.

Recente activiteiten

Paul heeft gereageerd op blogbijdrage Zon-uren en opbrengsten voorjaar 2017 Wat gaat het worden? van Pjotter hmeer
"Ha. Nu al meer opgewekt dan heel juni 2016. Dit wordt een topjaar :-)"
Woendag
H Slotman is nu lid van Energie Community
Dinsdag
Vereniging Eigen Huis posted a blog post

800 zonnepanelen op nieuwe attractie Efteling

De nieuwe attractie in de Efteling Symbolica: Paleis der fantasie heeft 800 zonnepanelen gekregen in de paleistuin. De attractie werd gebouwd ter ere van het 65-jaige jubileum van de Efteling en opent deze zomer.Lees hier het hele artikel.See More
Dinsdag
Paul heeft gereageerd op blogbijdrage Enquete zonnepanelen van Mas
"Johan, de eerste 5 vragen hebben niets met zonnepanelen te maken :-) Maar je kan ze gewoon skippen, dat is dan wel weer aardig. "
Maandag

© 2017   Gemaakt door Vereniging Eigen Huis.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden