Vandaag begonnen met energieproduceren...

Vandaag zijn bij mij 14 panelen geplaatst met een Growatt 3600MTL omvormer. In principe is de installatie goed verlopen. Begonnen om 10.00 uur en om 16.00 uur was alles klaar.

Ik heb vandaag mijn eerste 6.1kW opgewekt ;-)

Nu kijken wat ie doet bij een volledige dag, morgen en overmorgen bijvoorbeeld.

Weergaven: 999

Opmerking

Je moet lid zijn van Energie Community om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van de community van Energie Community

Reactie van Sunny Home op 13 Maart 2014 op 19.15

Dave Stoffels, je probeert weer je eigen site aan te prijzen, zonder je eigen relatie met die site weer te geven. Graag stoppen met dit soort propaganda. Overigens is de link in je reactie mislukt, dus veel bezoekers zal het niet opleveren.

Reactie van Dave Stoffels op 13 Maart 2014 op 18.32

Ja, zelf stap ik elk jaar over van leverancier. Ik heb dit jaar al meer dan €150 op mijn energie kosten bespaart. Ik weet nog niet welke energieleverancier ik ga kiezen volgend jaar. Het vergelijken energie is top!

Reactie van Gert-Jan Faber op 21 Juni 2013 op 11.30

@ Freek

Zelf zit ik bij de Nuon maar ook met Liander als netbeheerder. Onze slimme meter is op 10 oktober 2012 geïnstalleerd. Het eerste twee maandelijkse overzicht (over december 2012 en januari 2013) ontving op 6 maart 2013, het tweede overzicht over februari 2013 en maart 2013 ontving ik op 22 april 2013.  Het lijkt er dus op dat het bij NLE ligt of tussen Liander en NLE.

De afrekening (24 december 2012) was gebaseerd op de op afstand uitgelezen waarden. (het verbruik)

De teruglevering (credit) krijg je bij de Nuon 6 - 8 weken later / na je jaarafrekening want dit doen ze daar momenteel handmatig (!)

Het zal nog wel even duren voordat elke leverancier zijn software op orde heeft en de gegevens van de netbeheerder automatisch verwerkt worden... en de jaarafrekening ook meteen de teruglevering verrekend.

Reactie van Mike op 21 Juni 2013 op 11.13
Uitlezen en doorsturen van de meterstanden doet Liander om de maand (de eerste van de oneven maand). Veel energieleverancies maken deze info ook zichtbaar op hun 'mijn energie' pagina's van klanten maar daat gaat ca. 2-3 weken overheen.
Op de site van Liander staat dat behalve de periodieke doorgifte er ook een jaarlijkse gegevensverstrekking is t.b.v. de jaarafrekening.
http://www.liander.nl/liander/slimme_meter_2012/doorgeven_van_gegev...
Waarom dat in hemelsnaam een apart proces moet zijn ga ik veiligheidshalve maar niet vragen, want dan ga ik me alleen maar nodeloos opwinden, en ik moet denken aan mijn bloeddruk.

Goed weekeinde.
Reactie van Freek de Kruijf op 21 Juni 2013 op 10.23

Ik kreeg van de NLE in mei mijn jaarafrekening met geschatte meterstanden per 1 mei terwijl ik al sinds oktober vorig jaar een slimme meter heb met vier telwerken voor elektriciteit. Ergens heb ik gezien dat Liander op de eerste van elke oneven maand, dus ook op 1 mei, deze slimme meter uitleest. Omdat er niet gesaldeerd werd heb ik NLE gebeld en werd vriendelijk te woord gestaan, moest mijn meterstanden opgeven en kreeg de melding dat ik binnenkort een creditnota zou ontvangen. Dus geen automatisme, maar ze zijn er kennelijk mee bezig. Heeft mogelijk te maken met de netwerkbeheerder, bij mij dus Liander, die dit nog niet geautomatiseerd doorgeeft aan de energieleverancier of misschien nog niet aan alle energieleveranciers.

Reactie van RH op 20 Juni 2013 op 17.20

De Nederlandse Energiemaatschappij heeft alle 4 meterstanden op afstand uitgelezen, mij netjes

een creditfactuur gestuurd voor de geleverde stroom, en het geld snel betaald. Zonder dat ik iets

hoefde te doen. Het kan dus wel.

Reactie van Mike op 19 Juni 2013 op 13.17
@ Siem
Bij Essent hebben ze het handmatige stuk dan wel al redelijk in de greep, want handmatig is het nog wel, dat zag ik op hun Q@A paginas. Wat mij opvalt is de varieteit die de levernaciers hantren voor de terugleververgoeding.
http://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren
Je zult maar een flinke installatie hebben gekocht en meer terugleren dan je verbruikt (speelt bij mij niet maar voor anderen wel).
Dan moet je wel goed opletten waar je zit. De een saldeert tot je eigen verbruik en over het meerdere krijg je de 'redelijke vergoeding' van een cent of 7 (ex BTW en belasting), de ander saldeert tot max 5000 kwh en krijgt je voor je teruglevering het leveringstarief inclusief BTW en energiebelasting dus 22 ct, dat scheelt nogal ! Er zijn ook die salderen boven de 5000 kwh.
Wat een stress die panelen, al die keuzes die gemaakt moeten worden...of niet natuurlijk.
Reactie van Siem Thuis op 19 Juni 2013 op 9.17

@Mike

Dan staat Essent zeker wel hoog in je lijstje!

Ik kreeg op 6 december de meteropnemer aan de deur (ondanks de slimme meter!) en op 29 december had ik de afrekening (inclusief terugleveringen) in de bus. Dat is tenminste klantvriendelijkheid!

Reactie van Mike op 19 Juni 2013 op 8.53
@Sander
Inbderdaad, topografie is al een tijd geleden... gelukkig is er ook een team voor jouw provincie http://www.pvoutput.org/listteam.jsp?tid=415 met wel meer dan 20 leden (!)

Tja, wat zal ik zeggen van de administratieve capaciteiten van de energieleveranciers ? Zelfs de big 3 moeten hun processen voor salderen - de regelgeving daarvoor is niet van gister of eergister - nog steeds overwegend handmatig op gang krijgen en doen daar enkele weken tot maanden over. En wat zou hun belang zijn om daar op korte termijn verandering in te brengen ? Klantvriendelijkheid, efficiencyslagen met personeelsbesparingen ? Ik heb er een hard hoofd in. Dit blijft voorlopig nog wel even zo tenzij de autoriteit voor consument & markt zich ermee wil bemoeien. Kun je nagaan hoe het bij de kleinere spelers zal zijn. Ik zie regelmatig de streetmarketeers van Oxxio en anderen de voorbijgangers stalken en denk dan bij mezelf: stel je stapt over naar zo'n prijsvechter, zou die zijn administratie daar soms wel goed hebben ingereicht op salderen ? Lijkt me sterk. Erger zal het niet kunnen worden maar beter ?
Ik ga er trouwens wel van uit dat een van de aanbieders op enig moment gaat bedenken dat dit probleem een kans is om zichzelf te onderscheiden. Een groeiende groep (potentiele) paneelklanten zou het best eens in hun afweging kunnen laten meespelen of een nieuwe leverancier salderen volledig heeft geautomatiseerd en snel en in een keer goed doet.
Voor mij wordt het i.i.g. een criterium wanneer mijn huidige contract over twee jaar afloopt. Misschien zijn veel partijen dan al stappen verder, maar degenen ie dat niet zijn vallen dan voor mij wel buiten de boot.
Reactie van Snowmiss op 19 Juni 2013 op 7.09

@Pjotter: datum kan ook maar dan wel in format 18/06/13 (dan komt 'Compare to wed 18-Jun-13' tevoorschijn)

Recente activiteiten

Pjotter hmeer heeft gereageerd op blogbijdrage Opgave van je "JAAR" opbrengsten - [week-29 / 2017] van Pjotter hmeer
"Momenteel in zweden gaan we toevoegen"
22 uur geleden
Alex heeft zijn/haar profiel bijgewerkt
gisteren
Alex is nu lid van Energie Community
gisteren
Pascal heeft gereageerd op blogbijdrage Opgave van je "JAAR" opbrengsten - [week-29 / 2017] van Pjotter hmeer
"Hoi Pjotter, Weer is een jaar omgevlogen, en helaas was het jaar qua zonnen energie ons niet gunstig gestemd. Maar nog geen man overboord, we hebben nog steeds een overschot. 4e x 365 dagen, 2472"
Zondag

© 2017   Gemaakt door Vereniging Eigen Huis.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden