Sinds een paar dagen werkt het automatisch uitlezen met een Raspberry niet meer, ook krijg ik vreemde waarden op de Sunny Beam. Ik heb inmiddels ontdekt dat de tijd op de inverter niet klopt. Het lijkt erop dat deze stopt wanneer er geen productie is. Ik heb deze via de Sunny explorer al een aantal maal gecorrigeerd maar niets helpt. Installatie is bijna 3 jaar oud.

Weet iemand een oplossing hiervoor? 

SMA%2027-06.JPG

Heb inmiddels via de site van Oskomera een storing doorgegeven, wordt keurig automatisch bevestigd. Ben benieuwd of er opvolging plaatsvindt gezien het faillissement.

@VEH wat kunnen jullie zeggen over hoe te handelen bij storingen?

Weergaven: 234

Opmerking

Je moet lid zijn van Energie Community om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van de community van Energie Community

Reactie van Pjotter hmeer op 12 Juli 2015 op 15.19
FYI SMA geeft 5jr product garantie.

http://www.solarwindbioshop.com/EnerShop-OMVORMERS.htm
Reactie van Pjotter hmeer op 2 Juli 2015 op 14.48
Jeroen, ik ben geen jurist maar daar Oskomera een maand geleden failliet is gegaan bestaat er altijd iets van een overbruggingsperiode. Het is jammer dat wanneer er precies in die periode een probleem ontstaat. Zijn we 6 maanden verder dan zou ik ook anders reageren.
Het belangrijkste is dat een probleem in een redelijk termijn wordt opgelost. Dat zal nu wel wat langer duren dan wanneer er een draaiboek klaar ligt. Dit is ook de reden dat ik heb aangegeven om zelf even SMA te contacteren of die iets meer weten wat het genoemde probleem en kunnen misschien een kostenplaatje geven.
Reactie van Jeroen op 2 Juli 2015 op 14.12

Nou, dat laatste ben ik niet helemaal met je eens.

Garantie plus ontzorging zouden naar mijn idee ervoor moeten zorgen dat de consument zeker in geval van ernstige storing snel geholpen wordt, no matter what.

Men had vooraf kunnen bedenken dat een faillissement voor kon komen. Men had ook vooraf kunnen bedenken dat in zo'n geval er twee groepen consumenten zijn: diegenen met een acuut probleem (de installatie werkt geheel niet, of er is risico op brand of electrische schokken) en als tweede de mensen met een niet urgent probleem (bijv monitoring doet het niet maar de installatie op zichzelf wel).

VEH zou dan vanuit dat potje de mensen met acute problemen direkt kunnen laten helpen door een installateur, en de niet-urgente mensen zouden wat langer kunnen wachten.

Maar nu staan mensen die een acuut probleem hebben een beetje in de kou (ook al is het deze dagen niet toepasselijk).

Gevolg is dat niet alleen de installatie niet werkt, maar dat ze ook nog eens opbrengt mislopen. Doordat zaken niet goed geregeld zijn vooraf. Ik zie daar wel een verband tussen waarvan je zou kunnen stellen dat VEH er een rol in speelt.

Reactie van Pjotter hmeer op 2 Juli 2015 op 13.00
De vraag of het voldoende is kun je alleen achteraf bepalen maar de informatie die we toen hebben gekregen heeft ons wel gerustgesteld wat niet wegneemt dat de situatie alles behalve geruststellend is te noemen. Daar is een antwoord van de vereniging noodzakelijk om dit weg te nemen.

Verlies lijden betreffende opbrengst, die is alleen via een verzekering te dekken.
Reactie van Jeroen op 2 Juli 2015 op 12.34

Ah, ok - dat wist ik niet / was me ontschoten, bedankt !

Wordt de nieuwe vraag natuurlijk wel of die pot voldoende in zich heeft om dit geintje eventueel een tweede keer te doorstaan wanneer dat nodig is, want zoals ik al elders heb aangegeven, verwacht ik dat de komende jaren wel meer leveranciers in de problemen komen - wellicht ook degene die zometeen gekozen wordt om de Oskomera garanties over te nemen.

Misschien is er iets te regelen dat er pas wordt uitgekeerd na oplossing van garantie issues. Kan gelijk een stok achter de deur zijn (uitkering pas als klant aangeeft naar tevredenheid te zijn geholpen). Al geeft dat wel een hoop administratieve rompslomp natuurlijk.

En wat te doen met mensen die verlies lijden doordat de installatie het al even niet doet in afwachting van verheldering mbt garanties? Wordt dat verlies ook gecompenseerd?

Afijn, we wachten kennlijk af op wat komen gaat.

Reactie van Pjotter hmeer op 2 Juli 2015 op 12.07

Jeroen, De vereniging heeft in 2013 een reservering gedaan om garant te staan voor de leden bij een faillissement om toch de 10 jr. ontzorging te ondersteunen. Dit is aan de orde gekomen in de bijeenkomst 14 december 2012 Evaluatie 1e Ronde." Nu Oskomera failliet is gegaan moet hier zorgvuldig naar worden gekeken.

Reactie van Jeroen op 2 Juli 2015 op 11.46

Ontzorging is ontzorging. Als N.M. Kuipers zélf contact moet zoeken met SMA of moet posten op tweakers of een installateur moet zoeken, dan is dat feitelijk natuurlijk een falen eerste klas van de partijen die schermden met ontzorging. Maar ok, aan een ieder of die zoiets kán en gaat doen natuurlijk.

Dit alles lezende vraag ik me trouwens af wat de Community Beheerder precies bedoelt met het zoeken naar een partij om alle garanties op pakketten over te nemen.

Als ik me namelijk niet vergis, is VEH slechts tussenpersoon of bemiddellaar, en is de overeenkomst, de feitelijke koop, EN dus ook de garantieafwikkeling een rechtstreekse zaak die tussen leverancier en klant speelt waar VEH strikt genomen geen partij in is.

Een nieuwe partij om alle garanties op pakketten over te nemen klinkt uiteraard goed en leuk, maar zo'n nieuwe partij gaat dat toch niet gratis doen?. Wat staat daar dan tegenover vraag ik me af, en wie gaat dat betalen?

Werpt VEH zich op als partij die die kosten draagt gezien hun rol in de totstandkoming van de overeenkomst tussen Oskomera en haar leden, en gezien haar verdiensten hieraan? Denkt VEH dat de curator van Oskomera iets gaat betekenen hierin (kansloos lijkt me)? Moet de klant (tegen gereduceerd tarief) een garantieprodukt afnemen bij die nieuwe partij? Gaat VEH een deal sluiten met de nieuwe partij à la "wij doen de volgende actie samen met jullie en in ruil nemen jullie de ontzorging over voor voormalige Oskomera klanten" oid?

Ben benieuwd...

Reactie van Ben Geertsema op 30 Juni 2015 op 17.23

Kijk hier eens en leg je probleem voor;

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1489893

Zelf gebruik ik een oude Android telefoon; Sma 2500HF -> bluethooth -> app Oxley Solar -> Wifi -> PVoutput.org

Reactie van Pjotter hmeer op 30 Juni 2015 op 16.30
#N.M....,

Als eerste ik ben gewoon een lid maar in dit geval bestaat er ook iets als overgangsfase.
In de media is op 10 juni het bericht ontvangen dat Oskomera failliet is verklaard. Dat is dus pas 3 weken geleden. De leden moeten de vereniging even de tijd geven om een draaiboek op te stellen voor verschillende storingen dat doe je niet 123...
Wat niet wegneemt dat wanneer er probleem ontstaat deze binnen een redelijk termijn moet worden opgepakt. Wanneer is de aanmelding bij VEH gebeurd? Ten tweede je kunt SMA vast vragen of ze de storing herkennen en wat de oplossing hier zou zijn.
Reactie van N.M. Kuipers op 30 Juni 2015 op 15.59

@ Beheerder, dus een tweesporen aanpak:

Tijdelijk een afspraak maken met een partij voor het gelijk oppakken van storingen en parallel werken aan een permanente oplossing.

Recente activiteiten

Vereniging Eigen Huis posted a blog post

Recordopbrengst zonnepanelen door zomers weer

Door het goede weer van afgelopen weken produceren Nederlandse zonnepanelen meer energie dan ruim drie energiecentrales, aldus Eneco. Dit komt neer op zo’n 2.400 tot 2.500 megawattuur wat er dagelijks wordt opgewekt door zonnepanelen.Het hele artikel lees je…See More
15 uur geleden
Pjotter hmeer posted a blog post

Zon-uren en opbrengsten. eerst jammeren en dan dit..... Juni & zomer 2017.

Na een artikel over het voorjaar te hebben geschreven ofwel komkommeren kan ik het nu niet laten om over de maand juni iets te vertellen. Tja wat moet je vertellen over de maand juni "Gewoon een te gekke maand met allemaal records"Of er was weer eens een warmte record, of de meeste aantal zonne-uren deze maand etc etc. De kranten staan er weer vol mee hoe goed de panelen het wel niet doen. De dagen zijn het langst dus de maand juni moet één van de maanden worden waar iedereen de beste of één na…See More
Maandag
Pjotter hmeer heeft gereageerd op blogbijdrage Opgave van je "JAAR" opbrengsten - [week-27 / 2017] van Pjotter hmeer
"Harry & Cornelis,  Upload done groet."
Zaterdag
Paul heeft gereageerd op blogbijdrage Zon-uren en opbrengsten voorjaar 2017 Wat gaat het worden? van Pjotter hmeer
"Ha. Nu al meer opgewekt dan heel juni 2016. Dit wordt een topjaar :-)"
21 Jun

© 2017   Gemaakt door Vereniging Eigen Huis.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden