Meterstanden tbv jaarafrekening (slot update van 21-11)

Bijna goed, maar nog werk aan de winkel bij de leverancier.

Ik heb nog een paar tientjes extra teruggehad en betaal nu gewoon mijn echte verbruik, alleen nog marginaal teveel energiebelasting en heffing STE door de tariefwijzigingen per October 2012 en Januari 2013 in combinatie met een verkeerde verdeling van het verbruik over 2012 en 2013.

Ik heb ze erop gewezen, maar vraag niet om opnieuw een correctie, want dat gaat om te kleine bedragen (centenwerk).

De moraal van dit verhaal is eigenlijk een gratis bedrijfsadvies uitgesproken tegen een blinde muur...

Bij Electrabel zijn de systemen aangepast en kunnen slimme meters aan en daarmee teruglevering en salderen met vlotte doorlooptijden, maar de (geautomatiseerde of handmatige?) processen zijn nog niet betrouwbaar en worden onvoldoende gecontroleerd, waardoor nota's de deur uit kunnen gaan die niet kloppen.

De klachtenbehandeling is te langduring en terugkoppeling naar klanten verzandt door overdracht van dossiers tussen verschillende afdelingen. Dit kan beter ! Maar daar zal Electrabel niet achter komen, want hun organisatie is nog niet zover dat ze klanten om feedback vragen en een webcare team dat dit forum leest hebben ze natuurlijk ook niet.

--------------------------------

Update 20-11

De voortekenen zijn gunstig. Op de "mijnElectrabel"-site staan met aanmaakdatum 19-11 twee bedragen: een terugboeking van de September nota en een nieuwe jaarafrekening - met pakweg 85 euro meer teruggave, nu nog beiden zonder een pdf van de bijbehorende nota, maar met de kreet: "Uw nieuwe factuur wordt nu aangemaakt en is binnen enkele werkdagen beschikbaar." Nu nog even checken of het is gelukt om het juiste verbruik te nemen voor levering, energiebelasting en heffing STE, en dan is het echt gedaan met dit blogje. Lang genoeg geduurd heeft het inmiddels wel met 7 weken doorlooptijd.

Van klantenservice noch de afdeling facturatie iets gehoord natuurlijk, maar kniesoor die let op klantvriendelijkheid bij klachtenbehandeling... tenminste ?

---------------------------------

Update 4-11. Nu zakt mijn leverancier Electrabel een beetje door het ijs. Je moet als dienstverlener je klanten nu eenmaal niet met een sterk verhaal bellen en de schuld afschuiven op anderen, wanneer de uitleg die je geeft aan alle kanten rammelt.

Wat is het geval ? Ik had op 26-10 – een maand na dato – weer navraag gedaan waar de correctie van mijn foutieve jaarafrekening elektra blijft. Daarvoor ben ik afgelopen vrijdag teruggebeld met het verhaal dat de afdeling facturatie helaas nog niet kan aangeven wanneer correctie wordt gemaakt omdat het wachten is tot Liander de meterstanden bevestigd heeft. “Meterstanden bevestigen zegt u ? Maar die waren toch goed, die heb ik u zelf opgegeven, en het is een slimme meter, dus op de tweemaandelijkse verbruiksoverzichten die op uw site staan kan ik zo zien dat die goed zijn. Waarom moet Liander die dan opnieuw bevestigen.?” “Ja, dat is nou eenmaal zoals dat moet gaan.”

Enigszins onverrichter zaken vertrok ik naar een weekeinde op de wadden, maar heb vanmorgen toch even met de netbeheerder gebeld om het verhaal te checken, want ik vertrouwde het niet, en inderdaad Liander bevestigde mijn vermoeden. Sinds 1 augustus geven netbeheerders helemaal geen standen meer actief door aan leveranciers, omdat die alle gegevens zelf moeten en kunnen ophalen.

Dus BETRAPT, ik hou namelijk niet van om met een kluitje het riet in te worden gestuurd, kennelijk alleen bedoeld zijn om slechte dienstverlening, gebrekkige automatisering en/of onkunde buiten het zicht te houden.

Leuk voor het blog dit, maar ik kom op deze manier nauwelijks verder richting een oplossing. De Electrabel klantenservice, die ik uiteraard deze zaak opnieuw – nu telefonisch – heb voorgelegd, liet zojuist weten, dat 1) de mededeling inzake meterstanden onterecht is geweest (duh!), dat 2) facturatie het razend druk heeft met het maken van correcties door de niewe taken die leveranciers sinds kort op zich hebben genomen en dat 3) daarom de uiteindelijke behandeling zeker de geldende zes weekstermijn zal duren, die voor het maken dergelijke correctie staat....

Hoezo termijn van zes weken, waar komt die nu weer vandaan dan ? Dit blijkt de standaard periode te zijn die facturatie hanteert voor het wegwerken van hun inbakje. Mooi om te weten, want dit had ik tot nu toe niet gehoord want facturatie communiceert namelijk niet met klanten, maar stuurt alleen nota's. Oh ja, ter klok is pas gaan tikken vanaf het moment dat facturatie mijn navraag van 26-9 een poos later op 7-10 heeft gekregen van de klantenservice.

M.a.w. voor 18 november hoef ik sowieso nergens op te rekenen. Een echt antwoord op mijn berichten zit er ook al niet in, want de klantenservice laten bellen wanneer de klant zeurt is schijnbaar makkelijker (en geeft ook geen lastig bewijsmateriaal). Dit lijkt verdacht veel op overheidsbureaucratie, maar nee, de moedermaatschappij van Electrabel is GDF Suez, toch echt een beursgenoteerd bedrijf. Tijd om short te gaan ?

--------------------------------------------------

Helaas nu nog geen afsluitende alinea. Op 26-10 - d.w.z een maand na de oorpsronkelijke navraag over de verkeerde electrajaarafrekening - wederom op Electrabel.nl een on-line contactformulier ingevuld met de vraag wat de status is en de prognose om de correctie (levering, energiebelasting en heffing STE zijn niet gelijk aan het verbruik) te maken.

Inmiddels is afgelopen week wel de jaarafrekening van het gas over de afgelopen 14 maanden op de mat gevallen. (Ja de jaarnota's moeten nog steeds in papieren vorm, al staan ze op de website). En zie daar: in een keer goed. Inclusief de oude stand per Juli 2012 van de vorige levereancier, en de wisseling naar een slimme meter in September 2012. Het kan dus wel, zolang er maar geen teruglevering roet in het eten gooit.

Hopelijk binnenkort de laatste update met een afmelding over de stroomnota.

----------------------------

Deze week op 16-10 nog maar eens contact gezocht, met de Electrabel klantenservice, om de stand van zaken op te vragen want inmiddels blijkt dat aanvankelijke snelheid tussen doorgifte van de meterstanden en het opstellen van de jaarafrekening binnen enkele dagen, niet echt representatief is voor de nieuw ingeregelde processen.

Wanneer er een kink in de kabel is, duurt het hersteltraject een stuk langer. De indicatie voor een correctie is ca twee weken (al zijn die ook al voorbij) en het aanmaken van een jaarafrekening gas zou idealiter gelijk mee moeten gaan, maar dat duurt dan weer iets langer, dus mogelijk dat dit alsnog apart gebeurt.

Een kleine tegenvaller is dat - ondanks eerdere afspraken daarover - de aangekondigde teruggave van de stroomafrekening toch blijkt te zijn tegengehouden. Dus, wanneer telkens de voorschotbetalingen worden afgeschreven maar de teruggave op zich laat wachten is op een gegeven moment de maand echt een stuk langer dan het tegoed op de rekening meegaat. Daarom is nu afgesproken dat de betaling alsnog wordt vrijgegeven en dan later een aanvullende teruggave volgt voor de foutief berekende levering, energiebelasting en heffing STE.

-------------------------

Vandaag op 7-10 maar eens met Electrabel gebeld om te horen of iemand met mijn navraag van 26-9 bezig is, de aangekondigde responstijd (uiterlijk 3 dagen) is immers allang verstreken.

Een zeer welwillende medewerkster van de helpdesk wist te vertellen dat mijn vraag op 1-10 de status afgehandeld had gekregen toen mijn bericht was doorgestuurd naar de afdeling facturatie, en kennelijk daar nu in behandeling is - en we waren het er gauw over eens dat het wel handig was geweest mij dat ook te laten weten. Inhoudelijk zijn we dus helaas nog niet veel verder, anders dan de constatering dat de afwijkingen tussen meterstanden electra, levering, energiebelasting en heffing SDE inderdaad wel raar zijn, en dat natuurlijk een correctie zou worden gemaakt, en Electrabel dan intern nog zou uitzoeken hoe dit eigenlijk heeft kunnen gebeuren.

Tussen neus en lippen door heb ik ook gevraagd wanneer de gas jaarafrekening dan zou worden gemaakt, die heb ik namelijk sinds ik klant ben bij Electrabel (juli 2012) nooit gehad. Inderdaad zou de nota normaliter zowel gas als electra moeten weergeven. Het blijkt dat het systeem een foutmelding gaf dat de gas standen niet kunnen worden berekend. De wissel van ferraris naar slimme meter van September 2012 blijkt voor gas nooit administratief te zijn doorgekomen. Wel voor stroom maar niet voor gas. Raar raar hoe kan dat - je zou zeggen wanneer de netbeheerder beide meters vervangt en koppelt met een draadje, komen beiden vanzelf door ? Kennelijk niet in de administratie van energieleveranciers waar gas en stroom naast elkaar lopen totdat de jaarafrekening wordt gemaakt en daar dan - als alles goed staat - zouden moeten worden samengevoegd. Hm, afijn, gratis gas lijkt misschien mooi, maar op enig moment komt een herberekening van hier tot Tokio, dus wil ik wel graag na15 maanden wel een afrekening van verbruik tegen de voorschotbetalingen. Om dit voor elkaar te boxen ga ik nu de standen van de meterwissel (zelf !) aan de leverancier doorgeven plus de actuele gas stand van mijn slimme meter. Daarmee zou het dan moeten lukken, al zal ik de berekeningen nauwgezet volgen.

------------

Vandaag 26-9 stond de jaarafrekening dan ook werkelijk op de Electrabel website, en het moet gezegd, qua verwerkingsnelheid heeft de leverancier zijn zaakjes al goed voor elkaar. De meterstanden die op de 24e zijn doorgebeld zijn gelijk verwerkt in een jaarafrekening.

We zijn er helaas nog niet. Er zitten nog rare afwijkingen in de nota. Het verbruik is goed berekend op basis van de verschillen in meterstanden. Maar de levering van stroom gaat niet over het verbruik maar over 54 kwh meer. De energiebelasting wordt zelfs over 585 kwh meer geheven. Tot slot is de heffing stimulering duurzame energie elektriciteit niet berekend over mijn gesaldeerd gebruik in 2013, maar over 563 kwm meer. (handig zo'n slimme meter, je kunt echt alles nagaan). Minister Dijsselbloem is daar vast blij mee, maar ik wat minder. Daar nog uitleg over gevraagd. Ook mis ik nog de afrekening van het gas. Maar we komen er wel !

Het is wel geweldig dat de teruggave - mede dank zij mijn te conservatieve voorschotbeleid - niet alleen de juiste orde van grootte heeft, maar na de correcties zelfs nog beter zal uitpakken. Lekker die panelen !

-------------------------------------------------

Na de frustratie vanmorgen zit ik nu hoofdschuddend te grijnzen. Ik was net op de website van Electrabel om het nieuwe verbuiksoverzicht van mijn slimme meter op te halen en nu staat tussen te facturen (tot mijn verbijstering) ineens de aankondiging per 24-9 de jaarafrekeneing 2012/2013 met de kreet: "Uw nieuwe factuur wordt nu aangemaakt en is binnen enkele werkdagen beschikbaar".

Het wordt zonder meer spannend welke standen ze daarvoor dan hebben gebruikt. Zal niet veel soeps zijn, want er wordt een forse terugbetaling aangekondigd. Ik lever wel terug, maar zoveel ?

------------

Irritatiegraad neemt toe.

Na mijn web-contactformulier met het verzoek om een code voor doorgifte van meterstanden heeft de klantenservice gebeld en een voicemail ingesproken en gevraagd of ik ze wil bellen (ben twee weken in het buitenland). Dus vandaag maar weer gebeld.

In een notendop

* geen code te verkrijgen - Electrabel heeft dit uitbesteed aan externe partij

* die hadden mij al iets moeten hebben gestuurd, mits ze electronische contact gegevens hebben, anders post

* nee, Electrabel kan niet aan een code komen, en ook niet de service provider vragen een nieuwe te sturen

* of ik de standen maar telefonisch wilt doorbellen

* dat moet wel binnen drie dagen, want dan vervalt de termijn, en gaat Electrabel zelf berekenen (!!!)

* nee, de standen die de netbeheerder periodiek van de slimme meter uitleest en aan de leverancier doorgeeft worden niet gebruikt, de klant moet dit zelf doorgeven

* we kunnen er nog heel lang aan de telefoon over blijven praten, maar het enige wat ze kan doen is een medling maken, die later verzameld aan de externe partij worden doorgegeven.

* het is allemaal heel vervelend voor mij, maar ze kan er ook niets aan doen, er wordt nog hard gewerkt aan de systemen en nog niet alles loopt vlekkeloos.

Dan maar terug naar het stenen tijdperk en doorbellen die standen. Dus dit jaar geen test of de website überhaupt 4 slimmemeterstanden en een gasmeterstand had kunnen verwerken. De moed zakt me een beetje in de schoenen over het vervolgtraject....

--------------

Op 18-9, dus een week na dato, toch nog maar eens maar via de website contact opgenomen waar het verzoek voor meterstanden blijft.

De vorige jaarafrekening was per 20-9-12, en wanneer ik de periodes vergelijkbaar wil laten lopen mag er nu wel schot in komen. Via de web-site van Electrabel kun je wel meterstanden doorgeven, maar alleen met een referentie kenmerk afkomstig van een meterstandenkaart of e-mailuitnodiging, maar helaas die komt maar niet.

Daarom uitdrukkeljik om zo'n code gevraagd, om de zaak mee aan de gang te kunnen krijgen.

---------------

Op 11-9 gebeld met Electrabel inzake verwachte tijdstip voor jaarafrekening.

Met ingang van 1-8-13 zijn de leveranciers zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van de meterstanden tbv de jaarafrekening en gebeurt dit niet langer via de netbeheerder. De leveranciers vragen de standen daarom per brief, mail of SMS op bij de klanten.

Dit gebeurt in de maand van de vorige jaarafrekening ongeacht of de klant een slimmer meter heeft of niet, en er is ook (nog) geen koppeling met de tweemaandelijkse melding van slimme meter standen die de netbeheerder aan de leverancier doorgeeft. Zodra de standen zijn ontvangen gaat het proces voor de jaarnota van start waardoor omstreeks dezelfde peildatum als het vorig jaar wordt benaderd.

Wel heeft EB zijn systemen inmiddels zover aangepast dat de jaarafrekening in een keer levering en teruglevering verwerkt. Het is volgens de klantenservice wel aan te bevelen op de meterstanden goed te checken, omdat die niet in alle gevallen juist op de nota door blijken te komen.

Dat wordt nog spannend want ik had vorig jaar per September al een jaarafrek voor alleen 3 maanden stroom, omdat ik toen een slimme meter kreeg, maar gas moet nog van juli '12 tot nu. Ben benieuwd… ik zal verslag doen van dit traject.

Weergaven: 1952

Opmerking

Je moet lid zijn van Energie Community om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van de community van Energie Community

Reactie van Hans op 19 November 2013 op 13.59
Sinds september 2012 heb ik een slimme meter, vanwege de zonnepanelen. Ik krijg netjes elke twee maanden de meterstanden door van de energieleverancier, en ik volg het ook op die website waar je dagelijks je verbruik kunt zien, slimmemeterportal of zoiets.
Drie weken geleden kreeg ik een mail of ik de meterstanden door wou geven. Toen ik vroeg waarom zeiden ze dat dat ter controle was! Een week later volgt de faktuur. Met een verkeerde meterstand voor gas. Anders dan ik heb doorgegeven en anders dan ze zelf in hun systeem hebben staan. En de credit vor de teruggeleverde stroom zit er niet bij. Maar deze week wordt het allemaal in orde gemaakt, zeggen ze.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat er zo veel fout gaat met die afrekeningen. En toevallig krijg ik nou redelijk snel antwoord van een kleine leverancier, maar bij die grote jongens kun je echt geen kant op. Als je maar in de wacht wordt gezet of geen of slecht antwoord op e-mails krijgt houdt het op. Zeker met al die automatische betalingen. Even er langs gaan is er niet bij. Slechte zaak.
Reactie van Mike op 5 November 2013 op 8.38

@Richard

Inderdaad gaf de klantenservice aan dat de afdeling factruratie tal van zaken in behandeling heeft waar het probleem de standen zijn die moeten worden geverifieerd bij de netbeheerder. Mogelijk dat het een reflex was dat dan ook in mijn geval maar als uitleg te geven waarom de correctie zo lang op zich laat wachten, alleen zijn in mijn geval de meterstanden het probleem niet. Dat was ongeveer het enige deel van de jaarafrekening wat wel wel klopte en dus ook het verbruik. Alleen is niet het verbruik genomen om de levering van stroom, energiebelasting en heffing STE te bepalen maar telkens andere hoeveelheden kwh. Het zal vast door problemen met salderen van de teruglevering komen, maar dan moet dat als oorzaak worden genemd en niet dat de netbeheerder verstek laat gaan.

Reactie van Ad Bulten op 3 November 2013 op 14.00

Ik heb ook PV's sinds kort en op advies mijn installateur de meter niet te laten vervangen. Deze draait terug. Zeer slim van hem dat advies. Een slimme meter lijkt slim maar ook volgens hem nog in de kinderschoenen.

Wat ik wel merk bij info voor een offerte van een energie levancier de terughoudenheid met PV's. Men wil in de voorschotberekening geen aantoonbare zonnepanelenproductie meenemen. Achteraf is een het stopwoord, ook met de welkomstpremie. Dat is dus een oprotpremie.

Reactie van Mike op 12 September 2013 op 9.47

@Peter

Dit is nu nog niets echt ter lering en vermaak van belangstellenden, maar eerder een vooraankondiging dat ik het wel en wee ga bihouden van een jaarnota door een energieleverancier waar ik via de 2012 collectieve VEH inschrijving klant ben geworden. Alleen dan nu met wat complicerende factoren van zonnepanelen en slimme meter en handmatige ipv automatische processen. Afgaande op een recente blog over de NLE gaat dit niet altijfd van een leien dakje.

Reactie van Peter op 11 September 2013 op 21.44
Ik hoop dat je meer uitleg geeft van ik begrijp geen steek van wat je probeert duidelijk te maken?

Recente activiteiten

Paul heeft gereageerd op blogbijdrage Zon-uren en opbrengsten voorjaar 2017 Wat gaat het worden? van Pjotter hmeer
"Ha. Nu al meer opgewekt dan heel juni 2016. Dit wordt een topjaar :-)"
Woendag
H Slotman is nu lid van Energie Community
Dinsdag
Vereniging Eigen Huis posted a blog post

800 zonnepanelen op nieuwe attractie Efteling

De nieuwe attractie in de Efteling Symbolica: Paleis der fantasie heeft 800 zonnepanelen gekregen in de paleistuin. De attractie werd gebouwd ter ere van het 65-jaige jubileum van de Efteling en opent deze zomer.Lees hier het hele artikel.See More
Dinsdag
Paul heeft gereageerd op blogbijdrage Enquete zonnepanelen van Mas
"Johan, de eerste 5 vragen hebben niets met zonnepanelen te maken :-) Maar je kan ze gewoon skippen, dat is dan wel weer aardig. "
Maandag

© 2017   Gemaakt door Vereniging Eigen Huis.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden