"Hogere energierekening door wanbetalers" NLE Nederlandse Energie Maatschappij

T.a.v. deelnemers die via VEH collectief energie hebben ingekocht bij bovengenoemd bedrijf:

Uit de Telegraaf:

Hogere energierekening door wanbetalers

Notoire wanbetalers zorgen ervoor dat honderdduizenden klanten van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) volgende maand een dubbele rekening moeten betalen.

Dat schrijft Metro maandag. Vanaf september gaat het energiebedrijf over op betaling vooraf om iets te doen tegen wanbetalers. Dat betekent dat veel huishoudens voor de maanden september en oktober eenmalig enkele honderden euro's extra moeten betalen.

NLE biedt mensen de mogelijkheid in termijnen te betalen of om kosteloos op te zeggen.

Weergaven: 323

Opmerking

Je moet lid zijn van Energie Community om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van de community van Energie Community

Reactie van Community Beheerder op 4 September 2015 op 11.39

Beste allen, 

Op onze website kun je ons nieuwsbericht hierover lezen met daaronder de updates. Vereniging Eigen Huis vindt het onder andere onterecht dat NLE klanten verleidt met een korting, maar deze niet uitkeert nu het bedrijf eenzijdig wijzigingen doorvoert. Inmiddels zijn er twee brieven verstuurd naar de Nederlandse Energie Maatschappij en een kopie hiervan naar de ACM. Er is nog een derde reactie in voorbereiding. Houd vooral de updates bij dit bericht in de gaten. 

Met vriendelijke groet, 
Community Beheerder

Reactie van Paul op 26 Augustus 2015 op 12.08

Wat is er precies onjuist? Zoals ik het begrijp investeren leveranciers (behoudens enkele uitzonderingen) mijn geld helemaal niet in duurzame opwekking. Het enige dat ze doen is voor het equivalent van mijn groene stroomgebruik groencertificaten of tegenwoordig garanties van oorsprong kopen. Briefjes waar op staat dat er zus en zoveel stroom daar en daar duurzaam is opgewekt. Er is in NL een enorm tekort aan groene stroom, de vraag is veel groter dan het aanbod. Die certificaten komen dus uit het buitenland, veelal van al een eeuw bestaande waterkrachtcentrales. De groene stroom die op deze manier daar 'onttrokken' wordt, wordt naadloos weer aangevuld met kolen- of atoomstroom. Het is allemaal boekhouden en schuiven met geld en certificaten. Er wordt geen windmolen of zonnepaneel extra voor neergezet. Netto milieu-effect is nul. Of eigenlijk negatief, omdat de groene stroomafnemers denken goed bezig te zijn waardoor ze wellicht wat minder milieuvriendelijk worden in hun overige gedrag.

En elke cent die aan marketing wordt uitgegeven om dit circus draaiend te houden is dus weggegooid geld.

Reactie van Jeroen op 26 Augustus 2015 op 11.32

@Paul - Dat is onjuist. Het klopt dat je aan het stopcontact niet merkt of je stroom ontvangt die grijs of groen geproduceerd is, je lamp krijgt geen groen schijnsel of zo dus het is allemaal hetzelfde (en dat is maar goed ook). Maar je keuze is niet alleen op basis van prijs, je kiest immers een leverancier en een produkt met bepaalde kenmerken. Kies je groene stroom dan koopt de energieleverancier groene stroom in voor je. Kies je grijs, dan koopt íe grijs. Ga je in zee met een leverancier die investeert in windparken, zonneparken enz en niet in kolencentrales, dan weet je dat die leverancier zijn beleggingen doet in duurzame energieopwekking. Enzovoort. Je lamp brand er niet feller of minder fel door, het is dan ook vooral voor jezelf dat je een onderscheidende keuze maakt op basis van hetgeen jij je prettig bij voelt.

En natuurlijk is hiervoor marketing nodig. Een enkeling uitgezonderd kun je immers aan de naam van een leverancier niet opmaken waar die haar focus op legt.

Reactie van Paul op 24 Augustus 2015 op 17.19

De consument maakt idd het verschil, maar dan alleen als die consument ook iets te kiezen heeft. Energie is een eenduidig, ongrijpbaar, kleurloos en vormloos product. Er is geen slechte stroom of uitzonderlijk goed gas. Alle gas en stroom is van iedere leverancier precies hetzelfde. Als er een kabel wordt opgegraven zit de hele wijk zonder stroom, of die nu van Nuon, Greenchoice of NLE komt. Dus kiest die consument maar op 1 aspect: prijs. Als er alleen op prijs geconcurreerd wordt dan ga je geheid inleveren op andere aspecten. Zoals het al dan niet vooraf betalen van je voorschotten. Of, wat mij betreft nog veel belangrijker, hoe duurzaam die energie is opgewekt.

Naar mijn idee is dat ook het hele probleem met het introduceren van geforceerde marktwerking in energie. Er worden, zoals hieronder ook gesteld, kapitalen gestoken in reclamecampagnes, in overstappremies, in vergelijkingswebsites, in sponsoring en in andere zaken waarmee wanhopig getracht wordt om kunstmatig verschil aan te brengen in producten die precies hetzelfde zijn. Die bakken met geld hadden we ook kunnen besteden aan windmolens. Of zonnepanelen. Of energie opslag. Of een toekomstvast netwerk. Of zelfs direct aan een nog lagere energierekening. Maar helaas.

Reactie van Dominic Hoogsteder Jr. op 22 Augustus 2015 op 18.58

L.S.,

de handelwijze van de NLE bewijst eens te meer dat de energie-reuzen handelen uit een machtige monopolypositie. Maar er is onderlinge concurrentie én de keuzevrijheid van de consumenten. Er valt dus voor én door de consument het verschil te maken. De VEH zou inderdaad wat krachtdadiger en dwingender kunnen optreden in het belang van haar leden. Zij hebben in het collectief van haar leden het machtigste beïnvloedingsmiddel in EIGEN HUIS. Als dát ten gunste van de leden / consumenten wordt aangewend zijn we op de goede / juiste weg !

Overigens de energie`handel` is inderdaad een geldkwestie. En ook nog eens een héél lucratieve. Als je ziet hoeveel er van dat ondernemingskapitaal in werving - promotie en reclame kan worden gestoken , is het belang van deze markt DIK onderstreept.

Reactie van Jan Workum op 22 Augustus 2015 op 17.52

@ Theo: je zou inderdaad wat meer actie van VEH mogen verwachten. Zeker met in het achterhoofd dat VEH een enorme inkomstenbron heeft aan al die overstappers. 390.000 overstappers à € 40,- maakt €15,6 miljoen. Dan kan er op zijn minst toch wel een boos briefje richting NLE van af zou je zeggen...

Reactie van theo_p op 22 Augustus 2015 op 17.15

Via de veiling van Vereniging Eigen Huis ben ik overgestapt naar NLE. Nu wijzigt NLE de condities en vermeld daarbij dat je de mogelijkheid hebt om op te zeggen. Vraag me af of het andersom ook zo makkelijk werkt. Voorstel aan NLE. Ik wil graag 1 ct per kWh minder betalen;  akkoord, zo niet, dan zegt u toch mijn contract op? Denk niet dat het zo werkt en dit maakt deze actie van NLE feitelijk ook niet correct. Deze actie biedt bij uitstek te mogelijkheid voor NLE om te arbitreren. Ik betaal per de 25 de incasso van een contract dat per de 11de ingaat. Met de nieuwe regeling schiet ik dus 6 weken voor; dus veel meer dan 1 maand vooruitbetalen. Wat is de kredietwaardigheid van NLE? Wat gebeurd er als NLE failleert? Kan ik dan ook mijn 1,5 maand vordering innen?

Ik heb via de Vereniging Eigen Huis dit contract gesloten. Ik verwacht dat VEH voorstellen met partijen van goede standing. Ik spreek de hoop uit dat VEH de NLE uitsluit bij volgende veilingen. Kan me niet voorstellen dat VEH de handelswijze van NLE kan waarderen.

Reactie van Paul op 15 Augustus 2015 op 11.40

Wellicht zie ik het allemaal te simpel maar de core business van 'energieleveranciers' in ons land IS geldhandel. NLE en vele anderen leveren helemaal geen energie maar draaien de boekhouding rond de levering van energie. Ze hebben niets te maken met de opwekking en ze hebben niets te maken met het transport.

Ze zijn de in een zucht naar meer marktwerking kunstmatig gecreëerde 'middle men' wier core business het is om elke maand bakken met geld in de rondte te schuiven. En dat is geldhandel.

Hoe we daar met z'n allen goedkope en duurzaam opgewekte energie van zouden krijgen is mij overigens een raadsel :-)

Reactie van Artemis Westenberg op 14 Augustus 2015 op 13.17

Maar waarom JoJoFraJa zou je jouw contract met NLE uitdienen?  door de verandering van betaalmoment heeft NLE jouw contract per onmiddellijk opzegbaar gemaakt. Vandaar dat ik zonder kosten over kan naar een ander. Niks uitdienen NU overstappen. NLE geeft ook zelf aan dat je nu kosteloos kunt overstappen naar een ander. 

Mensen, stem met je voeten en stap over naar een ander. Het kan nu KOSTELOOS. Dat is het Nederlandse contractrecht. Maak daar gebruik van en wordt elders klant. 

Reactie van jojofraja op 14 Augustus 2015 op 13.04

Zoals ieder weldenkend mens was ook ik verrast door het besluit van NLE om voortaan het maandelijkse voorschot niet aan het eind van de maand maar vooraf aan het  begin van de maand te innen.  Zoals door Paul ook al aangeven betaal je daardoor niet meer voor je energieverbruik, alleen het moment van innen wordt naar voren gehaald.  De jaarafrekening wordt als gebruikelijk gebaseerd op 12 maandelijkse voorschotten.

Waar bij mij de twijfel  zit is de argumentatie die NLE aanvoert: men verwacht minder wanbetalers. Ik geloof daar niet in. In principe heeft iedereen die een automatische incasso heeft afgegeven het recht om binnen 8 weken een automatische afboeking te storneren. Het zal een wanbetaler, of een “professional” zoals NLE ze noemt, niet uitmaken wanneer de afschrijving plaatsvindt. Als hij/zij op een gegeven moment geld tekort komt storneert hij eenvoudig een aantal automatische incasso’s.  En de echte wanbetaler weet dat energieleveranciers niet snel tot afsluiting zullen overgaan, want dat is de beste oplossing van het probleem.  Helaas is het probleem van de wanbetalers niet alleen het probleem van de energieleveranciers maar van alle leveranciers die eerst leveren en dan om betaling vragen. In een garage krijg je na een reparatie je auto niet mee, tenzij je een “betrouwbare” klant bent.  Andere leveranciers vragen vooraf een aanbetaling.  Aan het vooruit betalen zit echter wel een risico. Mocht het betreffende bedrijf failliet gaan, dan ben je meestal je aanbetaling kwijt en moet je hopen op coulance als het failliete bedrijf wordt overgenomen. Denk maar eens aan de reiswereld!

Voor NLE houdt het vooraf betalen van een voorschot mijns inziens ook meer in dan alleen de wanbetalerproblematiek. Je vraagt je tenslotte af waarom de grote jongens zoals Nuon, Eneco en Essent niet hetzelfde doen. Stel dat NLE 500.000 afnemers heeft die gemiddeld € 100 p.m. betalen. Er komt dan in september a.s. € 50.000.000 als extra voorschotten binnen. Ervan uitgaande dat NLE haar leveranciers achteraf betaald, is dit een leuk bedrag om hiermee iets op de geldmarkt  te doen.  Dan denk ik: houdt je bezig met je core business en niet met geldhandel want er zijn genoeg voorbeelden waar dat volledig uit de klauwen is gelopen. Het zijn de goedwillende wel-betalers die het geld opbrengen! Ik dien mijn lopende jaarcontract uit en neem dan afscheid van NLE!   

Recente activiteiten

Vereniging Eigen Huis posted a blog post

Recordopbrengst zonnepanelen door zomers weer

Door het goede weer van afgelopen weken produceren Nederlandse zonnepanelen meer energie dan ruim drie energiecentrales, aldus Eneco. Dit komt neer op zo’n 2.400 tot 2.500 megawattuur wat er dagelijks wordt opgewekt door zonnepanelen.Het hele artikel lees je…See More
15 uur geleden
Pjotter hmeer posted a blog post

Zon-uren en opbrengsten. eerst jammeren en dan dit..... Juni & zomer 2017.

Na een artikel over het voorjaar te hebben geschreven ofwel komkommeren kan ik het nu niet laten om over de maand juni iets te vertellen. Tja wat moet je vertellen over de maand juni "Gewoon een te gekke maand met allemaal records"Of er was weer eens een warmte record, of de meeste aantal zonne-uren deze maand etc etc. De kranten staan er weer vol mee hoe goed de panelen het wel niet doen. De dagen zijn het langst dus de maand juni moet één van de maanden worden waar iedereen de beste of één na…See More
Maandag
Pjotter hmeer heeft gereageerd op blogbijdrage Opgave van je "JAAR" opbrengsten - [week-27 / 2017] van Pjotter hmeer
"Harry & Cornelis,  Upload done groet."
Zaterdag
Paul heeft gereageerd op blogbijdrage Zon-uren en opbrengsten voorjaar 2017 Wat gaat het worden? van Pjotter hmeer
"Ha. Nu al meer opgewekt dan heel juni 2016. Dit wordt een topjaar :-)"
21 Jun

© 2017   Gemaakt door Vereniging Eigen Huis.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden